Afgesproken is dat de ondernemingen ook financiële belangen in elkaar nemen.
Renault en Nissan verwerven gezamenlijk 3,1 procent van het aandelenkapitaal
van Daimler. Het Duitse autoconcern, bekend van de Mercedes-wagens, krijgt
op zijn beurt een belang van 3,1 procent in Renault en Nissan.
Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Ook is nog onduidelijk wat de
gevolgen voor de werkgelegenheid bij de bedrijven zijn.
Eigen merk blijft
De drie concerns blijven hun eigen merken voeren. Ze hopen met de samenwerking
hun concurrentiepositie te verstevigen. Schaalvergroting, een betere
benutting van de capaciteit en samenwerking op ontwikkelingsgebied moeten
leiden tot lagere kosten. Dat is een noodzaak gezien de sterke neergang van
de industrie na de uitbraak van de financiële crisis.
Op het gebied van kleine personenauto’s, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van
een nieuwe Smart (Daimler) of Twingo (Renault), zal er worden gewerkt aan
een gemeenschappelijke constructie. De eerste vruchten van deze samenwerking
zullen vanaf 2013 op de markt verschijnen.
Renault en Nissan gaan aan Daimler motoren leveren voor drie- of
viercilinderauto’s, terwijl Daimler motoren voor het luxe automerk Infiniti
van Nissan voor zijn rekening neemt. Bij bedrijfswagens is het bedoeling dat
Mercedes-Benz in 2012 met een geheel nieuw model op de markt komt, waarbij
Renault zorgtdraagt voor de productie. Ook zullen onderdelen worden
uitgewisseld.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl